Aan alles komt een eind

6 juni 2017 - Canggu, Indonesië

De Gili's bestaan uit drie eilanden. Op alle drie de eilanden rijden geen auto's en scooter, maar paard en wagen en fietsen. We begonnen op Gili Trawangan. Normaal gesproken is dit het party eiland, maar doordat de ramadan begonnen was  sloten alle feesten om 00:00. Dit was jammer voor ons, maar als nog hebben we het tot sluitingstijd heel gezellig gehad. Zo zat er bijvoorbeeld een doof meisje in ons hostel die mee uitging. Zij voelt de bas en communiceert via typen op haar mobiel en wat handgebaren. Het was super gezellig met haar en iedereen had zoveel respect voor haar dat zij alleen aan het backpacken is. Verder hebben met een rondje om Gili Trawangan gefietst met de nodige stops op het mooie strand. Na 3 dagen zijn we richting Gili Air gegaan. Dit is samen met Gili Meno het rustige eiland. Ook hier probeerde we een rondje om het eiland te fietsen, maar na alleen maar moeten lopen omdat je door het zand moest fietsen hebben we een lange stop op het strand gemaakt. Wat natuurlijk geen probleem is als het heel warm is.

Na gezellige dagen met Annelie en die twee jongens wilde ik de laatste week nog even 'alleen' reizen. Alleen op weg dus naar Nusa Lembongan. Dit eiland staat bekend om het zien van de mantaroggen. Aangekomen in het enige hostel dat er op het eiland is, ging ik gelijk met een groep meiden eten. Dit was heel gezellig en heb de volgende 3 dagen ook met hun opgetrokken. Zo hadden we een scooter gehuurd en hebben het eiland verkend; gestopt bij de mooie stranden, devil's tear (een klif waar de golven zo hard aankomen dan het water omhoog wordt gespoten, heel magisch gezicht), lekkere Indonesisch eten en alle infinity pools waar je tegen betaling van een dranken de hele dag mag liggen. En natuurlijk de reden dat ik naar het eiland kwam: snorkelen met de mantaroggen. Dit was zo gaaf! We zagen er één en die kwam zo dicht bij. Ik kon hem bijna aanraken (als ik niet was weggezwommen aangezien die met zijn mond open naar mij toe kwam).

En nu heb ik net mijn laatste nacht in een hostel gehad. Gister ben ik aangekomen in Canggu, samen met een Nederlands meisje dat ik ken van het vorige hostel. Hier heb je hele lekkere restaurantjes (waar we volop gebruik van maken natuurlijk) en veel surfers om naar te kijken. Vandaag gaan we nog even rondrijden op onze scooter en dan zit het er toch echt op. Mijn vlucht is vannacht om 00:35 en dan zal ik morgen om 13:20 weer op Nederlandse bodem staan.

Na 4 maanden, 7 landen, 9 vluchten, 51 slaapplekken, ontiegelijk veel uur bussen en heel veel mensen ontmoet te hebben is mijn reis over. Ik heb echt geweldige dingen gedaan. Als je mij vraagt wat het leukste was dat ik heb gedaan dan is dat niet één ding maar heel veel. Myanmar was mijn favoriete land omdat het nog zo puur was, maar elk land heeft wel iets speciaals. Ik heb genoten van de vrijheid van het alleen reizen, maar wat ben ik blij dat ik Vietnam met Emma en Maleisië met Babette heb mogen doen. In het begin was alleen reizen nog heel spannend, maar na een tijdje werd het normaal en je ontmoet oprecht zoveel mensen. Iedereen staat zo open voor elkaar. Ik ben in 4 maanden maar 4 dagen alleen geweest (waarvan 2 dagen bewust). Ik ben trots op mezelf hoe ik alles heb geregeld en waar ik het in het begin eng vond om Engels te praten, doe ik het nu zonder problemen. Met een dubbel gevoel ga ik straks het vliegtuig in. Aan de ene kant is het leven hier zo relaxt (het enige waar je je druk over maakt is waar ga ik slapen, eten en wat voor leuks ga ik vandaag doen), máár na 4 maanden vind ik het ook weer fijn om naar huis te gaan. Mijn vaste plekje, lekker eten en vertrouwde mensen om mij heen. Ik ben heel blij dat ik deze droomreis heb gemaakt. Tot snel!

1. Corrie:
    6 juni 2017
    Geweldig. Een hele goede reis terug. Als je thuis bent horen we jou verhalen wel.
    Liefs en welkom thuis
    Corrie
  2. Henny Smeets:
    6 juni 2017
    Wat een mooi reisverhaal C'eline!
    Je hebt je wens van jaren geleden in vervulling laten gaan. Eerst hard gewerkt om het geld bij elkaar te sparen en toen ben je gegaan. Je zal rijk zijn geworden door je ervaringen.
    Gezellig dat je morgen weer thuis bent.
    Liefs,
    Mama
  3. Tante Mar:
    6 juni 2017
    Wat een mooi einde van je verhaal. Ik heb het elke keer met veel plezier gelezen! Fijn om weer thuis te komen! Goede reis en wij hopen je gauw live te zien! Liefs Frank en Marianne
  4. To Hoofd:
    6 juni 2017
    Hoi Celine ,wat een mooie tijd heb je gehad ,knap van je, hele belevenis ,wel weer fijn om naar je vertrouwde plekje te gaan in Huizen ,Pa en Ma en Jeroen zullen ook weer blij zijn .alvast een dikke kus goede thuiskomst je Tante To
  5. Do:
    Lieve Céline
    We hebben enorm genoten van je reisverhalen. Soms leek het wel of we er zelf waren. Ga je er een boek van maken?
    We wensen je een hele goeie terugreis en alvast welkom thuis bij je familie en vrienden.
    Leen en Do
  6. Karina de Haan:
    Lieve Céline,
    Wat een mooi slot van je 4 maanden Verre Oosten. Fijn voor de mensen die je lief hebben dat je bijna weer thuis bent. Goede reis en tot snel.
    Karina
  7. Anke:
    Hoi Céline,
    Wow wat zijn dat mooie maanden geweest, wat een pracht aan herinneringen die nooit meer verdwijnen. Fijn dat je ook weer graag naar 'huis' wilde komen.
    Misschien tot binnenkort, wie weet. Liefs, Anke