Hoi Hoi de eerste dagen in Hanoi

15 februari 2017 - Hanoi, Vietnam

Na uitgezwaaid te worden door mijn familie en vriendinnetjes werd het echt tijd om alleen door de douane te gaan. Mijn vlucht naar Hanoi ging soepel. De eerste 6 uur was de stoel naast mij zelfs vrij waardoor ik heerlijk kon slapen. Meer dan slapen kon ik ook niet echt in het vliegtuig aangezien er alleen maar slechte Bollywood films waren. Na lekker gedoucht en geslapen te hebben arriveerde ook Emma om 23:30 uur in het hostel.

We hebben 2 dagen Hanoi verkend. Hanoi is Amsterdam maar dan met scooters, héél veel scooters. Het heeft geen zin om te wachten tot je over kan steken, dus met volle moed steek je de straat over in de hoop dat scooters jou ontwijken. Ondanks dat het de hoofdstad is, is het er heel gezellig. Overal streetfood. Dit hebben wij dan ook veel gegeten. Als we dachten dat het krukje waarop we zaten niet lager kon, bleek dat bij het volgende tentje wél te kunnen. Ook met stokjes eten bleek voor mij iets te moeilijk, toen mijn noodle op de schouder van mijn overbuurvrouw vloog. Nietsvermoedend at ik door, totdat zij de noodle van haar schouder veegde en Emma begon te lachen.
Twee dagen hebben we zo veel mogelijk van Hanoi gezien; Hoa lo prison museum (waarna wij alleen maar in de war waren wat nou waar is over Amerikaanse/Vietnamese oorlog, aangezien wij de Amerikaanse kant kennen maar dit museum natuurlijk de Vietnamese kant liet zien), lokale markt, west lake pagoda, langs mausoleum gelopen, water puppet show met honderd chinezen bekeken en heel veel eten geprobeerd.

Na twee dagen alleen maar toeters te horen, waren we blij om de drukte te kunnen ontvluchten. Halong Bay en Sapa stonden op het programma!

Met de boot en later ook kayjakkend voeren we door Halong Bay. Helaas was het iets te koud om te zwemmen. We sliepen met de groep + een Amerikaanse groep studenten die op schooltrip waren op een privé eiland. Tijdens de seafood bbq begonnen de Amerikanen al met buckets met sterke drank, waardoor zij na wat bijzondere dansmoves al om 21:00 uur eraf lagen en wij, de Nederlanders, nog enthousiast door konden dansen op onze eigen muziek. Afsluitend zaten we nog gezellig rond het kampvuur op het strand.
De dag erna klommen we naar de top van de berg en vertrokken daarna weer terug naar Hanoi. 'S avonds konden we languit in de bus liggen om wat energie te sparen voor de trekking in Sapa. Om 6:00 uur werden we uit de bus gedropt. Iedereen wist waar die heen moest behalve wij en nog een stelletje. Na een uur gewacht te hebben en wat rond gebeld, werden we eindelijk opgehaald en naar een hotel gebracht waar we konden ontbijten en douchen. Na dit gedoe moest de trekking wel heel leuk zijn wilde we nog enthousiast worden. Gelukkig was dit het geval! We hadden met z'n 2en een eigen gids van de Mhong stam én 2 hulpjes. Het begin was zo modderig en aangezien Emma al gelijk bijna uitgleed liet het vrouwtje Emma haar hand niet meer los. Tijdens de trekking liepen we door de rijstvelden (die pas in Augustus mooi groen zijn) en gingen we bij de gids thuis eten. Na 15 km wandelen sliepen we 's avonds in een homestay, eigenlijk meer een hotel, want we hadden zelfs een elektrisch deken.
De volgende dag liepen we ook nog 15 km, waarna we opgehaald werden door een taxi naar de bus terug naar Hanoi.

Terwijl ik dit schrijf zitten we aan de koffie te wachten op de trein naar Ninh Binh. Een beetje moe door het gesnurk van een man vannacht in de dorm, maar daar komen we wel weer overheen.

1. Corrie:
    15 februari 2017
    Leuk om je eerste verhaal te lezer, Lekker genieten, veel lopen, prachtige natuur.
  2. Henny:
    Je bent al een echte globetrotter. Geniet er van! Liefs
  3. Anke:
    16 februari 2017
    Wat een bijzondere wereld daar aan de andere kant. Prachtige foto's!
    Groetjes Anke
  4. Do:
    16 februari 2017
    Zoveel al gedaan en gezien. Wat een andere wereld zeg. Mooi om te zien.
  5. To Hoofd:
    16 februari 2017
    Leuk om je verhaal telezen ,wel spannend wat je meemaakt,ik hou het maar hier op de latten in sant Johan in Pongau,met een strake blauwe lucht en veel zon,veel plezier
  6. Babette Koning:
    19 februari 2017
    Ik lees het nu pas maar heel leuk om te lezen Ceppie, blijven schrijven!!! Xxxx